mandag 22. april 2013

Foccacia

Foccacia er godt som tilbehør til ulike retter og på Trines Matblogg fant jeg denne, som jeg tror blir en hit hos meg :-)
  
Deigen: 
50 gram gjær 
1 liter vann 
6 ss olivenolje 
2 liter hvetemel 
1 ts salt 
1 ts sukker
 
Garnityr: 
olivenolje 
flaksalt
frisk eller tørket rosmarin
Løs gjæren opp i lunkent vann. Tilsett olivenolje, salt og sukker. Elt inn hvetemel. Deigen skal ha en ”tykk grøtaktig” konsistens. Tilsett litt olivenolje helt mot slutten slik at den smører seg rundt deigen. Dekk bollen med plastfilm og sett til heving ca 30-40 min, til dobbel størrelse.
Hell deigen over i en smurt eller bakepapirkledt stor langpanne. Klapp deigen til den dekker formen. La brødet etterheve under plast i ca 20-30 min. Prikk hull i deigen med fingrene. Ha eventuelt litt av oljen på fingeren så slipper du deigkliss på fingrene. Ringle litt olivenolje over det ferdighevede brødet og dryss over flaksalt og eventuelt rosmarin.

Stek på nederste/nest nederste rille i varm stekeovn 225C i 30-40 min. Avkjøl på rist.
Brødet kan smaksettes etter ønske, feks med soltørkede tomater og sorte oliven.

Brødet egner seg ypperlig å fryse ned, men bør da varmes før servering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar