torsdag 30. juni 2011

Neseoperasjon!

I januar i år, ble jeg henvist til CT av bihulene.  Etter at jeg fjernet mandlene for endel år siden, tror det var høsten 2007, har jeg følt at jeg har vært enda mer tett i nesa enn før, bihulene er også ømme hele tida.

Svaret som kom var derfor ganske overraskende - bihulene var fine, men neseskilleveggen derimot, den var fryktelig skev og fastlegen spurte derfor om jeg hadde ødelagt nesa noen gang.  Kan ikke akkurat si at jeg har gjort det, ihvertfall ikke som jeg husker.  Konklusjonen ble uansett at operasjon måtte til for å få orden på problemet mitt, det største er snorkingen, som absolutt kom av dette og den tette nesa jeg har hele tida.

Tidlig i februar ble jeg kalt inn til ØNH på Kongsberg sykehus, nesa ble grundig sjekket og jeg fikk beksjed om at jeg kunne få operasjon uken etter!!  Djeezesz, ikke mulig, hadde ikke trodd det skulle gå så fort!  Uken etter skulle jeg tross alt til Riga for å ta en annen operasjon og den var det IKKE aktuelt å utsette..  Spurte derfor om jeg kunne ta nesa når jeg allikevel var sykemeldt etter gbp operasjonen min, men nei, det var uaktuelt, kunne jo ha skumle utenlandsbakterier og de er ikke velkomne på norske sykehus....

Ringte sykehuset en gang i april og ga beskjed om at  de kunne sette meg opp til operasjon nærmere sommeren, helst så sent som mulig, evnt etter sommeren...  Tydeligvis så ble det tid før sommeren, for jeg fikk tid 20 juni kl 11.00.  Etter mye venting og prating med sykepleiere og anestesisykepleiere, kom kirurgen og lurte på hva jeg skulle operere!?!  Bel helt satt ut og lurte på hva han mente, jo, han som undersøkte meg tidligere i februar, hadde skrevet i journalen at nesa så rett og fin ut, så kirurgen lurte på om det hadde vært snakk om noe annet...  Måtte derfor godkjenne at han kunne operere det han evnt fant når han var inni der, i værste fall, så var det ikke noe å gjøre....
Jeg ble trillet opp til operasjonsrommet ca 14.15, begynte å få litt småangst da, for det tordna og braka ute og jeg så for meg at strømmen gikk og at nødagregatet stoppet - midt under operasjonen!..  Nå skjedde ikke noe av dette, operasjonen gikk bra og jeg våkna fra narkosen 15.35, akkurat en time etter at jeg sovna...
Jeg var i overraskende god form når jeg våknet, skulle nesten tro jeg var speeda...  Lå bare og trippet og ventet på å bli trilla ned på rommet mitt igjen, måtte overnatte på sykehuset i og med at jeg bor alene.  
Kirurgen kom inn og fortalte at det hadde vært fryktelig trangt inni nesegrevet mitt, skilleveggen hadde vært utrolig skeiv og det hadde vært ganske mye å jobbe med...  Nesten så jeg kan lure på om han som undersøkte meg var full når han skrev at det ikke var noe skevheter inni der....

 Tok ett bilde noen timer etter operasjonen, ikke akkurat så lekkert at det gjør noe....














Gudskjelov endte jeg rom sammen med ei hyggelig jente på min alder, hun sov for det meste, men på natta da var vi våkne begge to...  Skravla i flere timer før vi sovna rundt 1.30, det var i hvertfall siste gang jeg så på klokka og vi sovna nok rett etterpå.
Nesa som ikke var så ille de første dagene, jeg sier ikke at det ikke var vondt, for det var det og jeg var glad for at jeg fikk smertestillende, den kan jeg love har vært vond siden, ikke bare selve nesa, men bihulene, det kjennes ut som jeg har en skikkelig kraftig bihulebetennelse som bare ikke slipper taket...  Det er lenge siden jeg har brukt så mye smertestillende som jeg har gjort nå, men fy fader å vondt, jeg har vært slått ut nå i over 1 uke!! :-((
I morra skal jeg på sykehuset og fjerne noen plastskinner jeg har inni nesa, gruer meg fordi det sikkert gjør dritvondt å fjerne de, men gleder meg til de er ute, for de er ganske ubehagelige å ha der.  Når jeg allikevel er der, får jeg spørre kirurgen om det er normalt å ha så vondt i bihulene som jeg har, vet han sa at det var normalt å ha litt vondt, men dette er jo helt for jævlig egentlig.... Sucks big time!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar