lørdag 28. september 2013

Knekkebrød

Knekkebrød:
  • 7 dl vann
  • 2,5 dl linfrø
  • Kjøres i foodprosessor til frøene er knust (jeg bruker blender) og væsken har blitt en grøtaktig konsistens
  • 2 dl solsikkefrø
  • 1,5 dl sesamfrø
  • 1,5 dl gresskarkjerner
  • 5 dl glutenfri havre
  • (Det hender jeg også grovhakker litt mandler og har oppi også.  Det går også å ha i ca 1 dl havregryn)
 Rør alt sammen til en tykk blanding og la stå i 10 min.

Smør tynt og jevnt utover 3 stekeplater med bakepapir og strø på litt maldonsalt eller urtesalt.

Har du varmluftovn, så stekes de på 170 grader, etter 10 min, ta de ut av ovnen og lag ruter så det blir enkelt å dele når de er ferdige, stek videre i 30-40 min, til de begynner å få farge. For å få de mest mulig sprø, snu knekkebrødene så de kan steke 10 min på andre siden.

Jeg har ikke varmluftovn og steker de som dette:
160 grader midt i ovnen, etter 10 min, ta de ut av ovnen og lag ruter så det blir enkelt å dele når de er ferdige, stek videre i 35 min, til de begynner å få farge.

Avkjøl på rist og dra av bakepapiret når de begynner å bli kalde, da er det enklere å få av. Oppbevares i en tett boks, så de beholder sprøheten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar