torsdag 9. mai 2013

Dagens kake - gulrotkake!

Til bursdagen min fikk jeg en utrolig god gulrotkake, som Hilde bakte til meg.  Idag tenkte jeg derfor å prøve å bake en selv, mye står jo på ostekremen og at kaka blir saftig nok!

Kaka ble sykt god og tenkte derfor at jeg må dele oppskriften med dere.

Saftig og god gulrotkake
Ingredienser: 
4 egg
3 dl sukker
3 dl hvetemel
2 ts natron
2 ts kanel
2 ts vaniljesukker
1 ts kardemomme
1 ts salt (glemte dette uten at det gjorde noe)
1 1/2 dl soyaolje
5,5 dl rårevet gulrot
Fremgangsmåte:
Egg og sukker piskes til eggedosis.
Mel, natron, kanel, kardemomme, evnt salt og vaniljesukker siktes i og vendes inn med slikkepott.
Soyaolje og rårevet gulrot blandes forsiktig i. 
Hell røren i rund form (25 cm).
Stekes på 190 grader i ca. 1 time, lavt i ovnen.
Glasur:200 g kremost naturell (jeg bruker philadelfia)
ca 300-400 g melis
Litt sitron (2-3 ss)

Fremgangsmåte:Alt røres sammen til en passe tykk masse.  Ha i mer melis hvis behov.

Det blir såpass mye glasur at jeg deler kaka i to og legger ett lag glasur i midten før jeg legger på toppen og har på resten.  Pynt med revet gulrot.


2 kommentarer: